Valet närmar sig och politiska utspel radas upp ett efter ett, men vad kommer att bli verklighet och vad är egentligen bra för oss här i länet?
Om storstäder och universitetsstäder växer ohämmat, medan stora delar av landet minskar i befolkning delas Sverige. En sån utveckling förlorar alla på. Centerpartiet arbetar för växtkraft i hela landet och en del har åstadkommits på senare tid. Landsbygdsprogrammet har tillförts ytterligare resurser och miljarder satsas på bredband, men mycket mer måste till.
För mig är jobben viktigt och då vi här i länet har många sysselsatta i traditionell svensk basindustri som massa, papper, sågverk, kemi och även verkstadsföretag måste vi ge dessa företag bra möjligheter att kunna konkurrera på världsmarknaden. Dessa stora industrier genererar dessutom många jobb hos underleverantörer, transportföretag och andra serviceföretag. Lägre energiskatter till industrin är ett sätt, ökade möjligheter till produktutveckling ett annat, men det finns fler. Här är det viktigt att jag som politiker är lyhörd för problemen. Regionalt differensierade arbetsgivaravgifter kan vara ett sätt att få fler företag att etablera sig och anställa i inlandet.
Då jag sen många år har erfarenhet som småföretagare i transportbranschen och lantbrukare vill jag göra det lättare och billigare att starta och driva mindre företag. Politikerna har under lång tid pratat om att underlätta för småföretagarna, men jag har än inte märkt någon skillnad. Viktigt för att vi småföretagare ska våga anställa är att sjuklöneansvaret tas bort helt för de minsta företagen.
Att rusta upp och förbättra underhållet av vägar och järnvägar är bra både för industrin och länsinnevånarna i övrigt, men är också en arbetsmiljöfråga för oss som har vägen som arbetsplats. Då det gäller järnvägen tänker jag framför allt på de strategiskt viktiga delarna Långsele – Höga Kusten Airport och Sundsvall – Stöde, men även att öka tillgängligheten på sträckan Sundsvall – Gävle med fler mötesstationer och – eller dubbelspår måste prioriteras.
Väl fungerande mobiltelefoni och datakommunikation är viktigt för att kunna bo och driva företag överallt i länet. Därför vill jag att mobiltäckningen förbättras och att vi får tillgång till 4G i hela länet.
För att förbättra kommunernas ekonomi och på det viset göra det attraktivare att bo och leva även i glesbygdskommuner vill jag att fastighetsskatten på elproducerande fastigheter ska tillfalla kommunerna/regionerna.
Jag vill även att det införs en naturresursavgift/gruvskatt värd namnet, som delas mellan kommunen och markägaren. Idag betalar gruvbolagen 2 promille som går till staten.
Tillgång till samhällsservice som skola, sjukvård, affär, apotek, polis mm är andra viktiga bitar om det ska vara attraktivt av bo och leva på landsbygden och i småorter. Här måste nog staten ta ett större ansvar, men vi måste också vara öppna för privata och alternativa driftformer.
Bilen är en förutsättning för att kunna arbeta och bo i glesbygden, därför vill jag hitta ett sätt att göra det billigare att köra bil i glesbygden, till exempel genom ett system med lägre bränsleskatt i glesbygden.
Jag vet hur viktigt lantbruket är för en levande landsbygd, därför vill jag göra det möjligt att bedriva ekonomiskt lönsamma lantbruk i hela landet samtidigt som jag vill behålla Sveriges höga krav på djurskydd och livsmedelssäkerhet. Det här är också en möjlighet att öka produktionen av lokala livsmedel samtidigt som vi ökar den svenska självförsörjningsgraden som idag är skrämmande låg.
En annan viktig fråga är att svenska åkerier måste få konkurrera på schyssta villkor. Nu präglas delar av transportbranschen av prisdumpning, olaglig cabotagetrafik mm. Lastbilar bemannade med chaufförer ofta från forna öststater som arbetar för låga löner och under usla villkor, konkurrerar ut seriösa svenska åkerier med chaufförer anställda enligt svenska villkor och med svenska löner.
I lönedumpningens spår följer naturligtvis olagligheter som smuggling, stölder, trafficking mm. Det här är också en miljöfråga då de låga priserna på lastbilstransporter konkurrerar ut miljövänliga järnvägstransporter.
Erik Thunefors, åkeriägare/lantbrukare/centerpartist, kandidat till riksdagen för Västernorrland.
Leave a Reply