När jag åker ute på svenska vägar slås jag av hur många utländska lastbilar jag möter, de flesta från det forna Östeuropa. Samma sak då man försöker hitta en parkering för nattvilan, ofta fullt och de flesta även där från länder i öst.
Vad beror det här på? Köper vi så mycket varor från dessa länder eller bedriver många kanske olaglig inrikestrafik här? Hur kan dessa åkerier få ekonomi på inrikestransporter här i landet med lastbilar som lastar betydligt mindre än våra svenska lastbilar. Helt klart är att det förekommer olagligheter, där brott mot cabotagereglerna är en stor del. I prispressens spår följer naturligtvis andra olagligheter, till exempel brott mot kör och vilotider, stölder av bränsle mm. Många av chaufförerna arbetar under villkor och med löner som vi i Sverige knappast kan föreställa oss. Detta gör att många måste begå brott för att klara sitt uppehälle. Prispressen gör också att åkerier från Sverige och andra västeuropeiska länder anställer förare från låglöneländer, många gånger genom mer eller mindre oseriösa bemanningsföretag. Svenska seriösa åkerier som följer regler och lagar, och med chaufförer anställda enligt svenska avtal blir utkonkurrerade. Problemen i åkerinäringen med hård konkurrens, dumpade priser och olaglig yrkestrafik är också ett problem för godstrafiken på järnväg, men även sjöfarten drabbas. På det viset ökar belastningen på miljön då gods överförs från tåg till lastbil.
Regeringen har lagt en proposition med förslag om åtgärder, exempelvis böter för brott mot cabotagedirektivet på 40 000 kronor, möjlighet att klampa (låsa fast) fordon i max 24 timmar tills brister åtgärdats och böter betalats, förslag har även lagts om ett striktare beställaransvar.
Det här är bra förslag, men tiden då ett fordon får vara fastlåst måste ökas betydligt om åtgärden skall vara effektiv. Vidare efterlyser jag ett ännu mer långtgående beställaransvar.
En viktig sak är att kunna kontrollera att reglerna följs. Här bör man titta på den danska och finska modellen där fordonen registreras och kan följas. Polisen måste naturligtvis få mer resurser och även utbildning för att kunna se till att reglerna följs. Vi får se vad som händer, 1 januari 2015 går ju startskottet för den nya polisreformen med en enda polismyndighet i hela landet.
Om vi inte får fram bra verktyg för att se till att cabotagereglerna efterlevs måste man överväga att förbjuda cabotagetransporter med nuvarande utformning.
Leave a Reply