Vem anlitar lågprisåkerierna från Östeuropa?
Vi ser dem överallt, vid nästan varenda mack och industriområde längs de större vägarna. Utländska lastbilar registrerade i ett land i östra Europa. Jag ställer mig frågan, vad finns på flaken och importerar vi nu så mycket från dessa länder? Svaret är att på flaken ligger gods som du och jag kommer att köpa framöver. En del gods kommer självklart från länder i öst, men den stora delen kommer från övriga europeiska länder och en del är svenskt som transporteras inom landet.
Av mängden av lastbilar att döma, verkar dessa öståkeriers tjänster vara attraktiva att hyra in. Jag ställer mig också frågan varför inte en del av dessa transporter till och från utlandet utförs av svenska åkerier med svenska förare? Då jag började i transportbranschen i slutet av sjuttitalet fanns många svenska åkerier som körde på Europa, även den östra delen. Lastbilarna var i de flesta fall bemannade med svenska förare, idag är svenska utlandsåkerier sällsynta och svenska förare i utlandstrafiken är i stort sett borta.
Många av åkerierna från östra Europa utför dessutom olaglig inrikestrafik här i landet. Med löner på 5000-8000 kr/mån och möjlighet att åka hem och träffa familj och vänner i hemlandet kanske var tredje månad. Lönen räcker i många fall inte till levnadskostnaderna här i Västeuropa. Detta gör att chaufförerna tvingas till olagligheter som smuggling, stölder trafficking med mera för sin överlevnad. Tyvärr är dåligt utbildade förare och undermåliga bilar inte alltför ovanligt.
I Sverige har vi en fungerande arbetsmarknad där arbetstagare och arbetsgivare förhandlar om löner och arbetsvillkor. Men med den prispress av olika sort som nu finns, väljer många Åkerier i Sverige och övriga Västeuropa att anlita arbetskraft från låglöneländer i Östeuropa, men till och med förare från Filippinerna och andra länder figurerar i sammanhanget. De Filippinska förarna får för låg lön lämna familjen och vara borta ett år i taget. Vem av oss i Sverige vill leva och arbeta på dessa villkor?
Chaufförerna anställs via mer eller mindre seriösa bemanningsföretag och ofta som ”egna företagare”, allt för att kunna pressa ner kostnaderna.
Vilka svenska företag anlitar då dessa lågprisåkerier som dumpar löner och sociala villkor till sina chaufförer? De flesta vill inte kännas vid detta, men någon måste vara mottagare och avsändare av godset på lastbilarna., De är många , lastbilarna är från låglöneländerna i Östeuropa. Men också åkerierna från andra europeiska länder inklusive Sverige bemannas med chaufförer från låglöneländer, då förstår man att många svenska företag anlitar dessa. I många fall genom stora välkända speditörer.
Jag vill arbeta för att det blir ordning och schyssta villkor i transportbranschen. Det måste bli slut med olagliga transporter, dumpning av löner och sociala villkor. I vissa delar av branschen är det idag helt kaotiskt.
Jag har sagt det förut, men säger det igen. Frihandel och fri rörlighet av varor och tjänster kräver lagar och regler som kan kontrolleras och kraftfulla åtgärder måste kunna tas till då överträdelser begås.
De här problemen finns naturligtvis inte bara i transportbranschen utan liknande problem finns inom byggbranschen, men också inom svenskt lantbruk kan vi se problemen med en öppen marknad utan ett fungerande regelverk och ansvarstagande.
Leave a Reply