Den fria rörligheten och de öppna gränserna i EU, men även mot övriga världen ställer till problem på arbetsmarknaden. I byggbranchen och i åkerinäringen har det under en längre tid varit problem med arbetare från låglöneländer som jobbat under vidriga villkor och till låga löner, många gånger anställda genom utländska bemanningsföretag. Problemet har ökat markant efter EU:s senaste utvidgningar då flera fattiga länder med låg levnadstandard och dåligt socialt skyddsnät anslutits till unionen.
Seriösa svenska företag får svårt att klara konkurrensen med företag som anlitar utländsk arbetskraft till låga löner och dåliga arbetsvillkor. Den hårda prispressen medför att exempelvis mongoliska arbetare finns i byggbranchen och filippinska chaufförer finns på svenska vägar.
Många av dessa arbetare varav de flesta kommer från det forna östeuropa har så dåliga löner och arbetsvillkor att de blir tvungna att begå brott för sin överlevnad. Många chaufförer har löner på 5000 – 8000 kr/månaden, och kanske får möjlighet att åka hem till familjen en gång var tredje månad. Vill du och jag arbeta och leva på dessa villkor? Jag vill inte det.
Nu har liknande problem spridit sig till flyget. Lågprisbolagen säger upp sina piloter och anställer dom som egna företagare via utländska bemanningsföretag. Också något att tänka på då vi väljer flygbolag.
Ingen kan vara mycket billigare än andra om man inte pressar ner lönerna, försämrar arbetsvillkoren och många gånger begår brott, som att bryta mot arbetstidsregler, dåligt underhåll av fordon och att skatter och avgifter inte betalas. detta gäller både i transportbranchen och nu inom flyget.
Regering och riksdag verkar inte ta de här problemen på allvar, kanske är det så att många företag och andra tjänar på att transporter och till exempel flygresor blir billigare.
Det görs försök innom byggbranchen att komma till rätta med problemen, men det behövs att regering och riksdag tar detta på allvar nu. Även branchorganisationen Sveriges Åkeriföretag arbetar med problemet i projektet ”Fair Transport”, men det behövs mer.
Det behövs lagar och regler och framför allt verktyg att se till att dessa regler följs. Men också en politisk vilja att se problemen.
För mig är det självklart att utländska arbetare i Sverige skall ha svenska löner, svenska arbetsvillkor och betala skatt i Sverige. Precis som att importerade livsmedel ska vara producerade enligt svenska regler vad gäller djurskydd, antibiotikaanvändning, frihet från gifter,GMO och hormonpreparat i tillväxtbefämjande syfte. Livsmedel som inte uppfyller detta ska inte få säljas här.
Leave a Reply