Flera stora svenska transportköpare med välkända varumärken anlitar speditörer som i sin tur anlitar utländska åkerier med förare som lever under slavliknande förhållanden. Många av dessa tvingas begå brott för sin egen överlevnad.
Vill inte dessa välkända varumärken ställa upp och säga att vi anlitar speditörer med förare som arbetar under så dåliga villkor att många måste stjäla och-eller begå andra brott för sin överlevnad. Detta enbart för att tjäna pengar. Om de här transportköparna inte vill ställa upp och göra livet bättre för svenska åkerier genom att anlita dessa. Eftersom det är känt vilka dessa transportköpare är kanske man ska överväga att låta dom stå till svars för sitt bidrag till att uppmuntra den osunda konkurrensen och den kriminalitet som följer i kölvattnet.
För att möta denna konkurrens anlitar idag många svenska transportföretag lågavlönade chaufförer från östra delarna av Europa.Många gånger anställda genom oseriösa bemanningsföretag och-eller som ”egna företagare”
Det här är ju ett problem som vi delar med våra nordiska grannländer och flera andra EU-länder. Många länder har tagit tag i problemet, men Sverige ligger efter. Den danska regeringen har preciserat reglerna om cabotage för att undvika misstolkningar. Problemet med förare från låglöneländer undviks då Danmark har regler som säger att en utländsk chaufför i en dansk bil ska avlönas enligt gällande dansk överenskommelse och ha samma fördelar som en dansk chaufför och betala sina skatter i Danmark. Danska regeringen har avsatt 15 miljoner kronor för kontroll av den utländska trafiken och social dumpning. I dag sprider sig ryktet att det är riktigt dyrt att bli ertappad i Danmark. Det här är något som också Sverige måste ta efter.
Svensk polis har idag inte kraft nog att att se till att gällande regelverk följs, det känner de utländska speditörerna och åkerierna till. Det måste till mer resurser och effektivare verktyg för att komma till rätta med denna osunda konkurrens, och det är bråttom om vi vill rädda svensk åkerinäring och jobbet till tusentals svenska chaufförer.
Ett bra verktyg är ett strikt beställaransvar, Ett annat är, för att ge svenska myndigheter bättre möjlighet att lagföra utlänska transportörer är att ge polisen möjligheten att exempelvis låsa fast hjulen på fordonet tills böter mm. är betalda. Ett annat sätt är att kunna ta körkort, pass, registreringshandlingar och skyltar från chauffören.
Leave a Reply