Det är problem med ökande olaglig trafik i Sverige. Trots att godstransporterna ökar på vägarna aviserar många svenska åkerier en allt sämre lönsamhet. Orsaken är i många fall den enorma prispress som förekommer tack vare den oseriösa cabotagetrafiken och annan illegal trafik som konkurrerar ut de seriösa åkare som följer kör- och vilotids regler, kollektivavtal och som följer lagstiftningen. Idag utförs mer än 40 procent av inrikes fjärrtransporterna av utländska åkerier. Jag själv ser detta dagligen ute på svenska europavägar. Besök gärna någon lastbilsparkering efter E 4 exempelvis mellan Stockholm och Jönköping och räkna hur många lastbilar som är svenska och hur många är utlandsregistrerade. Svenska åkerier som bedriver utlandstrafik med fordon bemannade med svenska förare är idag lätt räknade, däremot ökar antalet svenska fordon i inrikestrafik med förare från låglöneländer markant. Många av dessa förare är anställda via mer eller mindre seriösa bemanningsföretag eller som så kallade egna företagare.
De svenska vägarna håller på att utvecklas till en skådeplats för social dumpning och oacceptabla arbetsförhållanden. Vi kan inte bara stå vid sidan och se på medan sociala villkor försämras och orättvis konkurrens äger rum.
För många av dessa lastbilsförare är lastbilen inte bara en arbetsplats utan också ett hem, en sovplats och en viloplats där man lagar sin mat på ett på ett campingkök utanför på asfalten, där de förvarar sina färskvaror vid reservdäcket, där duschen lånas på en bensinmack och där lönen kanske är 3000 – 5000 kronor i månaden. Den olagliga inrikestrafiken drar av naturliga skäl också med sig annan brottslighet som smuggling, stölder och trafficking. Det är inte mot människorna som kör och som kommer från andra länder som jag är kritisk mot utan deras usla villkor. Seriösa åkerier tvingas tack vare detta att skära ner eller helt avveckla verksamheten, andra känner sig kanske tvungna att begå överträdelser för att hålla sig kvar på marknaden.
För två år sedan krävde ett enigt trafikutskott att regeringen skulle agera i frågan. Ändå fortsätter problemen att öka. Jag lämnade själv in en motion till centerstämman i Karlstad, där jag krävde att Centerpartiet arbetar för att effektiva verktyg tas fram för att säkerställa att regler och lagar följs och att konkurrens sker på lika villkor. Och att om detta inte är möjligt se över möjligheterna att förbjuda cabotage transporter med dagens utformning. Det finns även andra sätt att komma till rätta med dessa olagligheter, där jag tycker att ett ökat beställaransvar är viktigast. Men också att frakthandlingarna ska finnas i bilarna och krav på schysta villkor för förarna. Naturligtvis skall utländska fordon betala trängselskatt i Stockholm och Göteborg likaså att polisen ska få utkräva böter på plats. Vi måste även ge polisen möjlighet att hålla kvar bilar som inte följer lagen genom att till exempel låsa fast hjulen, så kallad klampning.
Som jag ser det, är problemet med cabotagetrafiken ett problem inte bara för Sverige utan en viktig sak för våra EU-parlamentariker att ta tag i. Om inget görs snarast i den här frågan hotas svensk åkerinäring att gå i graven och tiotusentals svenska chaufförer att bli arbetslösa.
Leave a Reply